EXPERIMENTS

LESS & LIMITED er resultatet af eksperimenter og målrettet arbejde med prototyper, one-offs og ‘limited editions’. Projekter med ro til fordybelse i formundersøgelser, et nyt materiale eller måske en ny vej til et ukendt mål. Forløb med bevidst ‘udeladte’ rationelle og praktiske sider af design, som ellers altid er en fast og ufravigelig del af et kommercielt designprodukts endelige udformning.

FLYING, – Den Svævende Stol var mit bidrag til designgruppen ‘Kropsholder’s udstilling ‘Redlohspork’.

Til projekt Redlohspork – Kropsholder stavet bagfra, arbejdede alle i designgruppen ud fra en vision om skabe en ‘Island of slowness’ – et sted hvor markedskræfterne var sat ud af spil og fantasi og poesi herskede. Personligt havde jeg i længere tid været optaget af tyngdeloven og af hvordan alt er på virket af denne kraft, som vi alle underkastes og må accepterer selvom vi ikke kan forklare hvordan den virker. Jeg drømte om, at ophæve den … legede: tænk nu hvis, og så opstod ideen om en svævende stol.

Ideudviklingen resulterede i en pre-prototype af en stol, der svæver oppe under loftet, når den ikke er i brug, og er forankret til et rundt gulvtæppe med en snor, så den ikke flyver væk, når den ikke er i brug. Stolen har været nævnt i utallige designmagasiner og bøger, samt udstillet både internationalt og herhjemme.

Jeg formgav og skitserede med sæbebobler på en tallerken, sproget var utroligt indtagende og lyste langt væk af hvilestol. Så arbejdet resulterede i en livlig hvilestol, en megastor ballon formgivet med stropper – en slags seletøj, og stolen var fyldt med den lette, inaktive gas helium og svævende oppe over det runde gulvtæppe, som forhindrede den fra svæve væk, når ingen sad i den.

Under forsøg på at realiserer projektet til kommercielt fremstilling drog jeg til Zeppeliner luftskibs-fabrikken i Sydtyskland, hvor jeg mødte luftskibskaptajner, studerede membranmaterialer og luftskibe. Senere besøgte jeg Dr. Krüpling, professor i lette materialer på Stuttgart Universit og havde et samarbejde med universitet hvor vi forsøgte at udføre modeller i eksisterende lette, heliumtætte membran materialer, men resultaterne var ikke stærke nok til kommercielt formål og projektet blev realiseret som udstillingsmodeller udført i latexgummi.

Pau-se

Projektet udsprang af min optagethed af begrevet ‘Mellemrum’. Hvornår er der et mellemrum? Et sted i mellem berøring og  afstand opstår mellemrummet, og selvom vi ikke har en præcis definition på begrebet, kan vi oftest godt blive enige om, hvornår et mellemrum er eller ikke er tilstede.

Pau-se bænken er til semi offentlige rum, som receptioner, museer, venteværelser mm. Bænken kan slange sig, som det nu passer dig, rummet og som længden af bænken tillader.  Minimum 5 stk.

Bænkens udformning behandler samtidigt vores håndtering af ‘private space’, altså den fysiske afstand vi kulturelt har lært, at holde til vores medmennesker, og som varierer fra forskellige steder på kloden.

Sætter du dig nogensinde ned ved siden af en person i toget eller andre steder i det offentlige rum, HVIS der er et ledigt sæde uden nabo? Nej vel…

Hmm – I Sydeuropa der imod vælger ‘man’ en plads der, hvor der allerede sidder nogen i forvejen, hvordan kan det være?

MÅNESENGEN – afgangsprojekt fra Danmarks Designskolen ’94, –  fleksibel barneseng (0,5 – 7 år) skalamodel.

Sidestykkerne som er formgivet som ‘halvmåner’, der kan roterer og hermed åbne eller lukke siden af sengen. Så forældre ikke behøver løfte barnet ind og ud af sengen, men barnet selv kan kravle ind og ud af sengen og samtidigt sove trygt om natten, uden at falde ud af sengen. Soveplanet med madras kan forlænges idet det kan trækkes ud og kommer dermed også kommer højere op i sengen, når barnet bliver ældre, vokser og bliver længere. Indersiden af sengen er dekoreret med dyremotiver, som kan danne udgangspunkt for historiefortælling og fantasirejser omkring sovetid.

DEN UMULIGE STOL

Den Umulige Stol er et visuelt trick, en figur der narre og driller din hjerne, fordi den er et sansebedrag. Især M.C. Eschers er kendt for sine tegnede umulige figurer, hvor f.eks. trapper går rundt og op, og rundt og op, men alligevel ‘når’ sit begyndelses punkt igen.

Da jeg gik i gang med Den Umulige Stol besluttede jeg mig for, at forsøge at lave den umulige figur, som en rumlig figur, altså ikke en tegning. Og det er lykkes – i perspektivet i figuren omkring ryggen på stolen, opstår den umulige figur, når man betragter figuren i gennem hullet i det sorte øje på toppen af pinden.

Så tænder vi lyset

PRECIOUS OBJECTS –  Mit bidrag til Kropsholder projekt ‘øjeblik/moment’, 2002

PRESIOUS OBJECTS er en serie lysskulpturer, der stiller spørgsmålet: hvornår er et objekt design, hvornår er det kunst? – kan det være både og?  Er design vs. kunst et spørgsmål enten eller, – eller – kan det være; både og?  Bl.a. vist på DesignersBlok’02, London.

One offs – udsolgt.

What’s a lamp? 2002 (Objekt i plexiglas, porcelænsfatning, kultråds elpære, lukket med straps.)

Gør det, at man kan tænde lyset, – objektet herover til en lampe? Eller er det kunst – med sin indramning af lyset ? Og kan man iøvrigt tænde og slukke for kunst?

‘FAITH’ 2002 (Materialer: birkefiner, klart glasrør og neon naturel.)

Neon lyser naturligt med en lys blå farve som er flygtig og smuk som himlen på en god sommer dag. Jeg er vild med farven, som kun ses når der er tændt på kontakten, ellers ser man et klart glasrør.

TURN ME ON – to værker fra en serie på 5 ‘lysbilleder’ – bestårende af en eller flere lyskilder og et udvalg af readymade genstande og materialer sat sammen til en lille installation i ramme. Serien blev lavet til Lautitz.com PASSIONSDAGE og solgt på kaution på nettet kombineret med udstilling i Øksnehallen. 2006.

Keep on playing, 2006

Waiting for my turn, 2006

LYSETS PORT, 1999

LYSETS PORT. Varmen fra lysene får propellen til at drejer rundt. Det er egentlig bare fysik, men også lidt magisk og dragende, når krystallen drejer som sig selv og kaster lysglimt omkring sig. Udført som limited edition på 12 stk. Udsolgt. (foto Kim Ahm)

Her følger første side af et digt af PETER LAUGESEN fra TRASHPILOT, (side 139.)

Køb bogen – læs resten …

Måske

kommer der ingen

og tænder dit lys

næste gang det går ud

Så må du gå

i natten

til det blir dag

hvis det blir dag

For det kunne jo være

at stjernerne

lige nu

som ved fælles beslutning

vælger at slukkes

at slukke hinanden

eller bare vende ryggen til

De kan være trætte

det sker selv for stjerner

og når de tager

den store omvending

står du i mørke

for evig

i den ny tid

Du har hørt profeterne uden at lytte:

Come on baby light my fire

when the streetlights all turn blue

Der er din stammes hymner

og de rejste

til svirpende kanter af nat

Køb bogen –  læs resten

– Så slukker vi lyset igen …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *